Skansen Parowozownia w Kościerzynie
Skansen „Parowozownia Kościerzyna" jest placówką muzealną prowadzoną przez Zakład Taboru w Gdyni. To właśnie tu zatrzymał się czas dla najlepszych tradycji polskiego kolejnictwa.
W tym historycznym miejscu, powracają wspomnienia z niezwykłych i bogatych dziejów dróg żelaznych w Polsce. Zwiedzanie kolejowej ekspozycji w Kościerzynie daje możliwość bezpośredniego spotkania z fascynującą techniką minionych lat.
Odwiedzający parowozownię mają do zwiedzania: prostokątną, przelotową halę na cztery parowozy, sale wystawowe i ekspozycje dawnych lokomotyw, wagonów, urządzeń torowych na wolnym powietrzu. W pomieszczeniach muzeum odnaleźć można niespotykane już narzędzia, maszyny, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli.
Warto zajrzeć do Kościerzyny wędrując po świecie, by znaleźć tu skansen związany z legendą. Bo nigdzie nie dałoby się lepiej utrwalić w materii, niezapomnianych lat trzydziestych naszego wieku.
W latach międzywojennych parowozy polskiej szkoły konstruktorskiej zdobywały nagrody na wystawach światowych, polscy inżynierowie realizowali wielkie przedsięwzięcia techniczne. Największą inwestycją tamtego okresu była magistrala węglowa Śląsk - Porty wytyczona jedyną możliwą, najkrótszą drogą do Gdyni przez Kościerzynę. Uosobieniem legendy w zbiorach skansenu jest parowóz Pu29-03, ostatni z istniejących z roku 1931. Z roku 1919 pochodzi także jedyny zachowany Tw1-90, parowóz pamiętający czasy, gdy Kościerzyna nie miała kolejowej magistrali.
Lokalne linie łączyły ją wtedy ze Skarszewami, Bytowem i Kartuzami. W muzealnych zbiorach znalazły się także wagony motorowe. Jeden z nich noszący oznaczenie SN52-38, zbudowany został na Węgrzech w 1954 roku. Po ponad trzydziestu latach służby zakończył on pracę w Laskowicach Pomorskich.
Każdy z eksponatów „ Parowozowni Kościerzyna" ma swoją własną niepowtarzalną historię. Pociągi retro złożone z czynnych parowozów i wagonów z dawnych lat, wyruszały już ze Skansenu do Braniewa, na Hel i na festiwal w Mrągowie. Najlepiej jednak kojarzą się one z rodzimą ziemią Kaszub, stanowiąc poważną atrakcję turystyczną regionu.
NAJCIEKAWSZE EKSPONATY:
- Najstarszym parowozem w skansenie jest Ok1-112
- Najdłuższym parowozem wykonanym w Polsce jest Pu29-3
- Najbardziej kościerskim z kościerskich jest niewątpliwie Ty 42-126
- Najodpowiedniejszym do celów naukowych jest „przekrój" TKt48-179
- Najmłodszym eksponatem jest parowóz TKb -2845,
- Najsilniejszą i najnowocześniejszą polską lokomotywą spalinową był SP47-001
- Najoryginalniejszym eksponatem skansenu jest niewątpliwie wagon kolei linowo-terenowej z zakopiańskiej Gubałówki
- Najwęższe eksponaty skansenu to pług odśnieżny i wagony z kolei wąskotorowej 600 mm,
- Najbardziej egzotycznymi eksponatami skansenu są parowóz TE 7175, który trafił do nas zza wschodniej granicy i elektryczny zespół trakcyjny EW90-12, który pracował w berlińskiej kolei podmiejskiej i trójmiejskiej SKM.
Ceny biletów:
- normalny 8.00zł.
- ulgowy 6.00zł.
- grupowy 4.00zł. od osoby
- przewodnik 15.00zł
- opłata za filmowanie 25,00 zł
Istnieje również możliwość nabycia jednego biletu na trzy wejścia do muzeów:
- Muzeum Akordeonu
- Muzeum Ziemi Kościerskiej
cena biletu normalnego - 12,00 zł
ulgowy - 10,00 zł
grupowy - 7,00 zł
Godziny otwarcia skansenu:
codziennie od godz.10.00 do 18.00
Adres:
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
83-400 Kościerzyna, ul. Towarowa 7